Projekt – Mateřská škola je tu již 60 let.
Mateřská škola je tu již 60 let. Po celý rok jsme zveřejňovali
fotografie a pořádali výstavu hraček, se kterými si hrály naše babičky a
dědečkové. Starší děti navštívily v říjnu bílovecký zámek a
prohlídly si hračky, jízdní kola a jiné předměty, které jim připomněly
časy jejich babiček.
- Oslavy se blíží do finále. V říjnu jsme se setkali s bývalými
zaměstnanci. Na druhé setkání v listopadu přijali pozvání hosté
spolupracujících organizací, škol, školských poradenských zařízení.
Vše dobré do dalších let škole popřál starosta Městského obvodu Poruba
Ing. Libor Folwarczny, Ph.D., MBA, Mgr. Zuzana Bajgarová náměstkyně
primátora města Ostravy, PhDr Hana Slaná ředitelka české školní
inspekce. Po prohlídce školy hosté společně besedovali o problémech
školství a budoucnosti speciálního školství. PhDr. Petr Nilius si
prohlídl školku, kterou jako dítě navštěvoval. Pak diskutoval s hosty
-ředitelkou SPC Kap. Vajdy a ředitelkou ZŠ Klimkovice. Babička pana
psychologa Jiřina Tkadlečková je bývalá ředitelka naší školky, která
v roce 1991 odešla do důchodu. Naše školka má narozeniny. Slavíme
společně. Kde ? No přeci v Park Inn by Radisson Ostrava.
- Žluťásci: Při příležitosti 60.tých narozenin naší MŠ, jsme
vyrazili na návštěvu k babičce a dědovi, kteří také oslavili 60.let.
Společně s němi jsme připili na zdraví školce a zavzpomínali na jejich
předškolní léta:-) Dopoledne se nám opravdu vydařilo…děkujeme za
možnost návštěvy a přejeme vše nejlepší do dalších let - Rybičky :Dnes jsme slavili školkovské 60té narozeniny. A protože je
školka už velká dáma, zasloužila si pořádnou oslavu. Ráno jsme umíchali
těsto a upekli muffiny, potom jsme si z molitanových kostek postavili naši
školku a závěrem jsme ji zazpívali a popřáli všechno nejlepší. Celé
dopoledne se nám krásně vydařilo. - Červení vyráběli narozeninové košíčky a dárky.
Kampaň Den autismu – projekt dotovaný SMO Mob Poruba
- Děti dětem připravily krásné dopoledne. Děti z oranžové třídy
pozvaly své kamarády a společně s nimi pozorovaly pokusy, tančily a hrály
si. Děti jsou skvělé, často nás dospělé zahanbí svým bezprostředním a
laskavým přístupem. To jen my – velcí, stále řešíme, co je
normální. Hodnotíme, posuzujeme, odsuzujeme. Děkujeme nejen dětem, ale
i pedagogům Andrejce a Nikolce. - Další pozvání přišlo ze zelené třídy. Počáteční ostych a
rozpaky brzy opadly a děti vytáhly všechny hračky a při společné hře se
poznávaly. Učitelky Romana a Iveta společně s dětmi zazpívaly a zahrály
písničky, které se naučily ke svátku matek. Děti ze speciálních tříd
ukázaly kamarádům, jak se učí písničky ony s pomocí piktogramů.
Společně jsme se naučili zpívat o jaru ( piktogramy bavily i děti ze
zelené). Za chvíli zpíval celý sbor. Děkujeme ! – Studenti Střední
školy prof. Matějčka v Porubě společně s Mgr. Renatou Staňkovou
navštívili speciální třídy mateřské školy v rámci Kampaně
k Mezinárodnímu dni porozumění autismu. Kampaň hlásá otevřenost,
pochopení a toleranci. Studentky měly možnost navázat kontakt s dětmi,
rozvinout hru. Přinesly s sebou učební pomůcky, které samy vyrobily a
postupně s jednotlivými dětmi nacvičily plnění úkolů. Celé dopoledne
proběhlo ve znamení respektu. S děvčaty besedovali speciální pedagogové,
o maturitě, o jejich dobrovolnických aktivitách, o jejich dalších
plánech. Modrá je barva komunikace. Proto jsme všichni byli v modrém,
abychom tuto myšlenku podpořili. Na závěr jsme se společně vyfotili.
Děkujeme vedení Střední školy prof. Matějčka v Porubě společně
s Mgr. Renatou Staňkovou - Poslední cesta, v rámci této kampaně, nás zavedla mimo hranice
Ostravy. V pátek 27.dubna, jsme společně s dětmi speciální třídy,
zavítali do malebného městečka Štramberk. V místní základní škole si
pro nás starší kamarádi připravili výtvarné a sportovní dopoledne. Bylo
to úžasné! Jako by se děti znaly již dlouho. Žádný ostych, strach
z neznámého, žádná komunikační bariéra. Nemluví? Nevadí! Tak se na
sebe usmějeme, ukážeme si co potřebujeme a dětská písnička nás všechny
rozesměje. A v parku na hřišti si společně zadovádíme. Jestli je dětem
5 let nebo 12 v tu chvíli nepoznáte :). A věřte, že taková společná
aktivita nám vyprázdnila bříška. Školáci nás pozvali do “ velké “
jídelny na výbornou rajskou polévku. Chvilka odpočinku a už vyrážíme za
krásami městečka. Hned na náměstí si nás všiml prodejce místní
speciality a děti za chvíli měly plnou pusu místní dobroty –
Štramberského ucha :). Nejvíce se nám líbil výhled ze Štramberské
Trúby. Čekala nás cesta do kopečka a zase dolů, plno zeleně, krásných
výhledů, pampelišek, kamínků. A potom už vlakem zpátky do Ostravy.
Děkujeme žákům ZŠ Štramberk a samozřejmě Mgr. Martině Žáčkové za
nádherný den. Máme další nové kamarády, kterým nevadí, že jsme jiní,
že vidíme svět jinak, že ho chápeme jinak. A přece můžeme všechno
prožívat společně. Mnozí dospělí, se svými předsudky, by se od těchto
dětí mohli učit. Tyto děti umí přijímat ostatní i s jejich
odlišnostmi, jsou empatické. Přejme nám všem, ať tyto vlastnosti v nich
nezahubíme. Ještě jednou velké díky všem žáků, jejich pedagogům
i skvělým kuchařkám.
Projekty environmentální výchovy
realizujeme rádi, děti milují pobyty venku, v přírodě. Jejich CO JE TO
a PROČ nikdy nekončí. Již třetím rokem jsme získali podporu Městský
obvod Poruba . V roce 2018 probíhá realizace dvou projektů zaměřených na
EV různými formami. Projekt s názvem „Jen si děti všimněte, co je
krásy na světě“ běží třetím rokem. Stanovili jsme si několik etap
projektu, kdy jsme s dětmi pracovali na zahradě – cílem bylo dětem
představit některé druhy rostlin, stromů, hmyzu, vysvětlit jim některé
procesy, které v nich probíhají, naučit je pozorovat změny v závislosti
na ročním období, všímat si detailů, nadchnout je pro přírodu, pokusy,
pozorování. V praxi to vypadalo tak, že jsme s dětmi sázeli bylinky,
jahody, rajčata či muškáty, stavěli hmyzí domečky, krmili a pozorovali
s videokamerou ptáčky v ptačí budce, experimentovali a také jsme tvořili
mandaly z přírodnin. O vše, co jsme vysázeli, jsme pravidelně pečovali a
sledovali jsme změny – barvy, tvary, detaily.
- Na školní zahradě jsme si díky projektu mohli nechat vysadit iglú
z vrbového proutí, kterou zaléváme dešťovou vodou. A protože všechny
děti milují vodu, postavili jsme si venkovní vodní stěnu, kde si děti
mohou hrát s vodou donekonečna.
V dalších fázích projektu jsme se zaměřili na poznávání přírody
interaktivně – děti pracovaly na interaktivní tabuli s výukovým
programem „Barevné kamínky“, s mobilní aplikací „Co to tu kvete“,
kdy intuitivně hledaly názvy a popis jednotlivých volně rostoucích květin,
s aplikací „Bird melody“ se učily poznávat středoevropské ptáky podle
jejich zvuků nebo zkoušely poznávat rostliny s atlasem rostlin.
- V rámci projektu jsme navštívili ostravskou ZOO, hlučínský ranč a
farmu, několikrát jsme si udělali výlet do lesoparku v Klimkovicích. Rádi
chodíme také do Stanice mladých přírodovědců v Ostravě. Děti jsou
z těchto výletů nadšené a plné zážitků. Pozorování skutečného
života přímo v terénu a porovnávání s obrázky z kníh o přírodě a
z encyklopedií děti baví.
Druhý projekt „Malí přírodovědci z Exilu“ jsme spustili
v loňském školním roce. Děti se učí pečovat o zvířátka – ve
školce chováme rybičky a morče, občas k nám na interakci přijde psí
nebo kočičí kamarád. V lese děti pozorovaly jeho obyvatele,
v odpoledních volnočasových aktivitách se seznámily se životem hlodavců
(potkanů) či hmyzu (brouků, pavouků, včel, žížal). Díky tomuto projektu
jsme mohli vyrazit na Záchrannou stanici v Bartošovicích. Děti zde
zjistily, jaká rizika na zvířátka číhají a jak jim případně
předcházet, viděly zvířata, která už nemohou žít ve volné přírodě a
také se seznámily s péčí o ně.
- Cílem obou projektů je vést děti k angažovanosti v řešení
problémů spojených s ochranou životního prostředí a k vnímavému a
citlivému přístupu k přírodě. Environmentální výchova pomáhá
rozvíjet spolupráci péčí o naše životní prostředí a učí děti
komunikovat o jeho problémech. Prováděním pokusů v oblasti živé a
neživé přírody si děti ověřují pravdivost teoretických informací
pedagoga či informací z literatury.
My ze Školky Exilu věříme, že společnými silami přírodě pomůžeme.
Naší snahou je poskytnout dětem co nejvíce prožitků z reálného
prostředí, které je obklopuje. Přímé pozorování, které je pro děti
skutečným zážitkem, pak využíváme v dalších výchovně –
vzdělávacích aktivitách.
PROJEKT Zpřístupnění dětských hřišť v zahradách
mateřské školy
dotovaný SMO. Otevřít zahradu mateřské školy veřejnosti? Skvělý
nápad, ale je nutno vytvořit podmínky. Děkujeme Městský obvod
Ostrava-Poruba za pomoc. Zahrada v odpoledních hodinách žije a věříme,
že za pomocí správkyně bude vše sloužit dětem mateřské školy
i veřejnosti. „Maminky jsou nadšené, pro mimina nemá zatím Poruba
žádné jiné vhodné prostory. Včera při focení žádaly, chtěly ať to
napíšeme. “
Podpora systematické a komplexní péče o nadané
předškolní děti
Projekt je dotován SMO. Stěžejním cílem projektu je: aktivně podpořit
nadané děti, podpořit rozvoj kvalitního výukového zázemí
prostřednictvím vzdělávání pedagogů v oblasti péče o nadané děti.
Rozvoj a vzdělávání na úrovni odpovídající znalostem a zájmům a
možnost procvičit se v praktických dovednostech, které potom děti
využijí i v dalším studiu. Umožnit dítěti pracovat podle jeho
schopností, individuálním tempem zajistit rozvoj kvalitního výukového
zázemí vytvořením podmínek pro práci pedagoga s dítětem na úrovni,
které ono dosahuje, a je pro něho východiskem pro plánování konkrétních
aktivit pro konkrétní dítě. Rozvoj systematické a komplexní péče
o nadané děti prostřednictvím zapojení rodičů, kteří se tak stávají
spoluodpovědnými za výsledky práce svého dítěte, využívají svého
práva ve vztahu k dítěti, ale také přebírají určitou zodpovědnost a
sjednocení postupu, ujasnění představ o rozsahu a způsobu poskytování
péče o nadané děti. V rámci projektu jsme otevřeli TALENT centrum. Ve
škole pracuje tým koordinátorů nadání pod vedením školního
koordinátora. Pedagogové byli proškoleni v třech stupních metody NTC
learning. V listopadu se děti odpoledních aktivit Badatel a Kudy z Nudy
zúčastnily exkurze na VŠB-TU robotika. Projekt podporuje spolupráci
s rodinou, rodiče mají možnost se zúčastnit tvořivých odpolední a akcí
Malý konstruktér.
- Informatorium školy mateřské 3–2019
- Zpráva
o projektu Talentmanagmentu 2018-Podporujeme nadání
PROJEKT Kolik je jedna a jedna?
dotovaný Statutárním městem Ostrava. Cíle projektu byly beze zbytku
naplněny. Záměrem byla systémová podpora pedagogů a rodičů, kteří
získali další impulsy k rozvíjení matematického myšlení dětí.
Podporovat děti ve vlastním zkoumání a objevování. Podnítit zájem dětí
o logické myšlení, matematiku, položit základy pro matematickou
pregramotnost. Cílovou skupinou jsou: děti předškolního věku v mateřské
škole a jejich pedagogové.
- Aktivity projektu.
Pravidelné předmatematické aktivity – byly realizovány během
třídních vzdělávacích programů. Pravidelná činnost klubu Malý badatel
, který se scházel v prvním pololetí 2× týdně pod vedením vždy dvou
pedagogů pracovala skupina 11–12 dětí. Od září se klub schází 1×
týdně, zároveň vznikl klub deskových her, který se zaměřuje na hru
šachy. Spolupráce s rodiči, společné sdílení zájmů dětí –
uskutečnilo se 6 setkání. Jejich náplní byla cvičení pro rozvoj
rozumových schopností dětí tj. učení symbolů – např. tvary číslic,
dopravní značky, základní práce se slovy a písmeny, logické hádanky,
pohybové aktivity – hry s míčem, hudbou. Hry zaměřené na rozvoj
smyslového vnímání, logického myšlení, řeči, prostorové a plošné
představivosti a matematických představ, rozvíjení postřehu, pozornosti a
paměti, deskové hry. Sdílení dobré praxe s jinými školami – naši
pedagogové navštívili 2 školy, naši školu navštívili pedagogové ze
3 škol. Naše děti se navštívily VŠB -TU katedru robotiky. Navázali jsme
spolupráci se školou Hello. Vzdělávání pedagogů – naši pedagogové
se zúčastnili 5 vzdělávacích akcí, celkem 13 pedagogů má všechny
3 stupně NTC learningu. Pro rodiče byly pořádány besedy s psychologem. galerie