Přeskočit na obsah
Co se právě děje

PROJEKT Zvýšení kvality předškolního vzdělávání

Dana Schönová,

PROJEKT Zvýšení kvality předškolního vzdělávání

  • Registrační číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0­.0/18_063/0009389. Podpora
    škol formou projektů zjednodušeného vykazování – šablony pro
    MŠ –

Název programu: Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Projekt
je zaměřen na následující témata: osobnostně profesní rozvoj pedagogů,
společné vzdělávání dětí a žáků, usnadnění přechodu dětí
z mateřské školy do základní školy, podpora extrakurikulárních aktivit,
spolupráce s rodiči dětí a žáků. Cílová skupina: Děti
v předškolním vzdělávání a pedagogičtí pracovníci

  • Školní asistent – personální podpora MŠ

Cílem této aktivity je poskytnout dočasnou personální podporu –
školního asistenta mateřským školám. Aktivita umožňuje vyzkoušet a na
určité období poskytnout větší podporu zejména dětem ohroženým
školním neúspěchem.

  • Chůva – personální podpora MŠ

Cílem této aktivity je poskytnout dočasnou personální podporu –
chůvu k předškolním pedagogům, kteří integrují do dětského kolektivu
dvouleté děti.

  • Vzdělávání pedagogických pracovníků – matematická
    pregramotnost
  • Nové metody ve vzdělávání předškolních dětí -čtenářská
    pregramotnost
  • Projektový den ve škole
  • Projektový den mimo školu
  • Sdílení zkušeností pedagogů z různých škol prostřednictvím
    vzájemných návštěv

Mateřská škola je tu již 60 let.

Mateřská škola slaví 60 let od svého otevření. Oslavy budou prolínat
celým kalendářním rokem –rámcově ve 4 etapách.

  • Hledáme staré fotografie, které se vztahují k naší historii.
    Pomůžete nám? Za ta léta se ve školce vystřídaly generace dětí, zkuste
    doma pohledat a napište, prosím…Rádi zveřejníme. Poznali jste někoho na
    fotografii? Ozvěte se..
  • Stále probíhá výstava hraček všech generací. Milí rodiče a
    přátelé školy, pokud máte doma, na půdě,či u babičky hračku, která
    již pamatuje…prosím, přineste ji k zapůjčení. Chceme dětem ukázat,
    s čím si dříve děti hrály.

galerie

Kampaň Den autismu – projekt dotovaný SMO Mob Poruba

Informatorium
3–8

  • Děti dětem připravily krásné dopoledne. Děti z oranžové třídy
    pozvaly své kamarády a společně s nimi pozorovaly pokusy, tančily a hrály
    si. Děti jsou skvělé, často nás dospělé zahanbí svým bezprostředním a
    laskavým přístupem. To jen my – velcí, stále řešíme, co je
    normální. Hodnotíme, posuzujeme, odsuzujeme. Děkujeme nejen dětem, ale
    i pedagogům Andrejce a Nikolce.
  • Další pozvání přišlo ze zelené třídy. Počáteční ostych a
    rozpaky brzy opadly a děti vytáhly všechny hračky a při společné hře se
    poznávaly. Učitelky Romana a Iveta společně s dětmi zazpívaly a zahrály
    písničky, které se naučily ke svátku matek. Děti ze speciálních tříd
    ukázaly kamarádům, jak se učí písničky ony s pomocí piktogramů.
    Společně jsme se naučili zpívat o jaru ( piktogramy bavily i děti ze
    zelené). Za chvíli zpíval celý sbor. Děkujeme ! – Studenti Střední
    školy prof. Matějčka v Porubě společně s Mgr. Renatou Staňkovou
    navštívili speciální třídy mateřské školy v rámci Kampaně
    k Mezinárodnímu dni porozumění autismu. Kampaň hlásá otevřenost,
    pochopení a toleranci. Studentky měly možnost navázat kontakt s dětmi,
    rozvinout hru. Přinesly s sebou učební pomůcky, které samy vyrobily a
    postupně s jednotlivými dětmi nacvičily plnění úkolů. Celé dopoledne
    proběhlo ve znamení respektu. S děvčaty besedovali speciální pedagogové,
    o maturitě, o jejich dobrovolnických aktivitách, o jejich dalších
    plánech. Modrá je barva komunikace. Proto jsme všichni byli v modrém,
    abychom tuto myšlenku podpořili. Na závěr jsme se společně vyfotili.
    Děkujeme vedení Střední školy prof. Matějčka v Porubě společně
    s Mgr. Renatou Staňkovou
  • Poslední cesta, v rámci této kampaně, nás zavedla mimo hranice
    Ostravy. V pátek 27.dubna, jsme společně s dětmi speciální třídy,
    zavítali do malebného městečka Štramberk. V místní základní škole si
    pro nás starší kamarádi připravili výtvarné a sportovní dopoledne. Bylo
    to úžasné! Jako by se děti znaly již dlouho. Žádný ostych, strach
    z neznámého, žádná komunikační bariéra. Nemluví? Nevadí! Tak se na
    sebe usmějeme, ukážeme si co potřebujeme a dětská písnička nás všechny
    rozesměje. A v parku na hřišti si společně zadovádíme. Jestli je dětem
    5 let nebo 12 v tu chvíli nepoznáte :). A věřte, že taková společná
    aktivita nám vyprázdnila bříška. Školáci nás pozvali do “ velké “
    jídelny na výbornou rajskou polévku. Chvilka odpočinku a už vyrážíme za
    krásami městečka. Hned na náměstí si nás všiml prodejce místní
    speciality a děti za chvíli měly plnou pusu místní dobroty –
    Štramberského ucha :). Nejvíce se nám líbil výhled ze Štramberské
    Trúby. Čekala nás cesta do kopečka a zase dolů, plno zeleně, krásných
    výhledů, pampelišek, kamínků. A potom už vlakem zpátky do Ostravy.
    Děkujeme žákům ZŠ Štramberk a samozřejmě Mgr. Martině Žáčkové za
    nádherný den. Máme další nové kamarády, kterým nevadí, že jsme jiní,
    že vidíme svět jinak, že ho chápeme jinak. A přece můžeme všechno
    prožívat společně. Mnozí dospělí, se svými předsudky, by se od těchto
    dětí mohli učit. Tyto děti umí přijímat ostatní i s jejich
    odlišnostmi, jsou empatické. Přejme nám všem, ať tyto vlastnosti v nich
    nezahubíme. Ještě jednou velké díky všem žáků, jejich pedagogům
    i skvělým kuchařkám.

galerie https

Projekty environmentální výchovy

realizujeme rádi, děti milují pobyty venku, v přírodě. Jejich CO JE TO
a PROČ nikdy nekončí. Již třetím rokem jsme získali podporu Městský
obvod Poruba . V roce 2018 probíhá realizace dvou projektů zaměřených na
EV různými formami. Projekt s názvem „Jen si děti všimněte, co je
krásy na světě“ běží třetím rokem. Stanovili jsme si několik etap
projektu, kdy jsme s dětmi pracovali na zahradě – cílem bylo dětem
představit některé druhy rostlin, stromů, hmyzu, vysvětlit jim některé
procesy, které v nich probíhají, naučit je pozorovat změny v závislosti
na ročním období, všímat si detailů, nadchnout je pro přírodu, pokusy,
pozorování. V praxi to vypadalo tak, že jsme s dětmi sázeli bylinky,
jahody, rajčata či muškáty, stavěli hmyzí domečky, krmili a pozorovali
s videokamerou ptáčky v ptačí budce, experimentovali a také jsme tvořili
mandaly z přírodnin. O vše, co jsme vysázeli, jsme pravidelně pečovali a
sledovali jsme změny – barvy, tvary, detaily.

  • Na školní zahradě jsme si díky projektu mohli nechat vysadit iglú
    z vrbového proutí, kterou zaléváme dešťovou vodou. A protože všechny
    děti milují vodu, postavili jsme si venkovní vodní stěnu, kde si děti
    mohou hrát s vodou donekonečna.

V dalších fázích projektu jsme se zaměřili na poznávání přírody
interaktivně – děti pracovaly na interaktivní tabuli s výukovým
programem „Barevné kamínky“, s mobilní aplikací „Co to tu kvete“,
kdy intuitivně hledaly názvy a popis jednotlivých volně rostoucích květin,
s aplikací „Bird melody“ se učily poznávat středoevropské ptáky podle
jejich zvuků nebo zkoušely poznávat rostliny s atlasem rostlin.

  • V rámci projektu jsme navštívili ostravskou ZOO, hlučínský ranč a
    farmu, několikrát jsme si udělali výlet do lesoparku v Klimkovicích. Rádi
    chodíme také do Stanice mladých přírodovědců v Ostravě. Děti jsou
    z těchto výletů nadšené a plné zážitků. Pozorování skutečného
    života přímo v terénu a porovnávání s obrázky z kníh o přírodě a
    z encyklopedií děti baví.

Druhý projekt „Malí přírodovědci z Exilu“ jsme spustili
v loňském školním roce. Děti se učí pečovat o zvířátka – ve
školce chováme rybičky a morče, občas k nám na interakci přijde psí
nebo kočičí kamarád. V lese děti pozorovaly jeho obyvatele,
v odpoledních volnočasových aktivitách se seznámily se životem hlodavců
(potkanů) či hmyzu (brouků, pavouků, včel, žížal). Díky tomuto projektu
jsme mohli vyrazit na Záchrannou stanici v Bartošovicích. Děti zde
zjistily, jaká rizika na zvířátka číhají a jak jim případně
předcházet, viděly zvířata, která už nemohou žít ve volné přírodě a
také se seznámily s péčí o ně.

  • Cílem obou projektů je vést děti k angažovanosti v řešení
    problémů spojených s ochranou životního prostředí a k vnímavému a
    citlivému přístupu k přírodě. Environmentální výchova pomáhá
    rozvíjet spolupráci péčí o naše životní prostředí a učí děti
    komunikovat o jeho problémech. Prováděním pokusů v oblasti živé a
    neživé přírody si děti ověřují pravdivost teoretických informací
    pedagoga či informací z literatury.

My ze Školky Exilu věříme, že společnými silami přírodě pomůžeme.
Naší snahou je poskytnout dětem co nejvíce prožitků z reálného
prostředí, které je obklopuje. Přímé pozorování, které je pro děti
skutečným zážitkem, pak využíváme v dalších výchovně –
vzdělávacích aktivitách.

PROJEKT Zpřístupnění dětských hřišť v zahradách
mateřské školy

dotovaný SMO. Otevřít zahradu mateřské školy veřejnosti? Skvělý
nápad, ale je nutno vytvořit podmínky. Děkujeme Městský obvod
Ostrava-Poruba za pomoc. Zahrada v odpoledních hodinách žije a věříme,
že za pomocí správkyně bude vše sloužit dětem mateřské školy
i veřejnosti. „Maminky jsou nadšené, pro mimina nemá zatím Poruba
žádné jiné vhodné prostory. Včera při focení žádaly, chtěly ať to
napíšeme. “

Podpora systematické a komplexní péče o nadané
předškolní děti

Projekt je dotován SMO. Stěžejním cílem projektu je: aktivně podpořit
nadané děti, podpořit rozvoj kvalitního výukového zázemí
prostřednictvím vzdělávání pedagogů v oblasti péče o nadané děti.
Rozvoj a vzdělávání na úrovni odpovídající znalostem a zájmům a
možnost procvičit se v praktických dovednostech, které potom děti
využijí i v dalším studiu. Umožnit dítěti pracovat podle jeho
schopností, individuálním tempem zajistit rozvoj kvalitního výukového
zázemí vytvořením podmínek pro práci pedagoga s dítětem na úrovni,
které ono dosahuje, a je pro něho východiskem pro plánování konkrétních
aktivit pro konkrétní dítě. Rozvoj systematické a komplexní péče
o nadané děti prostřednictvím zapojení rodičů, kteří se tak stávají
spoluodpovědnými za výsledky práce svého dítěte, využívají svého
práva ve vztahu k dítěti, ale také přebírají určitou zodpovědnost a
sjednocení postupu, ujasnění představ o rozsahu a způsobu poskytování
péče o nadané děti. galerie

PROJEKT Kolik je jedna a jedna?

dotovaný Statutárním městem Ostrava galerie