Neexistuje žádný podrobný postup nebo návod na výchovu a vzdělávání
dítěte s autismem, ale mezi nejefektivnější metody se jednoznačně řadí
STRUKTUROVANÉ UČENÍ. Tato metoda je postavena na teorii učení a chování a
jejím cílem je snížení nedostatků a posilování silných stránek
dítěte s poruchou autistického spektra (PAS). Strukturované učení
respektuje individualitu, zvláštnosti v chování, vývojovou úroveň
i mentální úroveň každého dítěte.
Nejdůležitějším pravidlem je systém práce zleva – doprava a
shora – dolů (stejně jako například čteme knihu nebo píšeme). Dalším
důležitým principem strukturovaného učení je individualizace –
individuálně zvolené postupy, pracovní pomůcky, prostředí, motivační
prostředky a komunikace. Problém u autistických dětí nastává, když
dojde k nečekané situaci – změna v režimu, v programu, v prostředí
atd. Nepředvídatelnost dítě velmi stresuje a důsledkem toho se může
projevit nízké sebevědomí a strach formou nevhodného chování (vztek,
negativismus nebo agrese).
Strukturalizací – jednoznačným uspořádáním času, činností a
prostředí – umožníme dítěti flexibilněji reagovat na vzniklé změny.
Efektivní vizualizací času jsou tabule pro denní nebo týdenní režim, na
které se pomocí suchých zipů připevňují piktogramy činností. Dítě tak
získá přehled- co bude dělat teď a co bude následovat. Jasné a
přehledné členění prostoru umožní autistickým dětem předvídat, kde se
jednotlivé činnosti vykonávají. A v případě náhlé změny může
prostorová struktura přispět k lepší adaptaci na nové prostředí.
K nácviku různých znalostí a dovedností se využívají úkoly pro
strukturované učení. Nejjednodušší formou jsou úkoly, které dítě plní
v krabici pro strukturované učení. Struktura dá vše jasně najevo a pro
dítě bude snadnější úkolu porozumět a vyřešit jej. S rozvojem
dovedností sebeobsluhy a samostatnosti pomáhají procesní schémata.
Jednotlivé kroky běžných činnosti jsou znázorněny obrázkem a poskytují
dítěti jakýsi návod (např. mytí zubů, mytí rukou, nakupování,
návštěva lékaře apod.).
Silnou stránkou většiny lidí s poruchou autistického spektra (PAS) je
vizuální vnímání, které je vhodné maximálně využít při
vzdělávání dítěte s autismem. Vizualizace upřesní verbální informace,
podporuje sebevědomí a samostatnost, rozvíjí komunikační dovednosti a
usnadní zvládat strukturu jednotlivých činností, času a prostoru.
Často se podaří předcházet nevhodnému chování dětí s poruchou
autistického spektra právě díky funkčnímu motivačnímu systému.
Správná pozitivní motivace je velmi důležitá a musí přijít
bezprostředně po splnění požadovaného úkolu nebo při vhodném chování,
které je potřeba posilovat!
Pomůcky pro rozvoj a vzdělávání dětí s poruchou autistického spektra
(PAS) si můžete prohlédnout na www.ucimeseradi.cz.
Zdroj: Ingrid Peníšková, info@ucimeseradi.cz http