Přeskočit na obsah
Jiné

SNOEZELEN

SNOEZELEN

Metoda multismyslové stimulace Snoezelen neboli Snoezelen koncept je
alternativní speciálně pedagogická metoda, případně terapie, která
pomáhá rozvíjet osoby se speciálními potřebami. Uplatnila se i při
edukaci těchto osob. Hlavním stavebním kamenem metody je vybudování
speciálního prostředí dokonale odlišného od běžného prostředí, ve
kterém žijeme svůj každodenní život. Jedná se o prostředí podnětné,
uspokojující individuální potřeby, a to především prostřednictvím
stimulací nejen našich pěti základních smyslů (Janků in Hromková, 2015
). Snoezelen prostředí není jen pro jedince s handicapem, rozvíjí
schopnosti a stimuluje smysly všech osob, které zde tráví čas. Základní
myšlenkou konceptu je zážitek (Janků in Hromková, 2015). Cíle, k nimž
lze během procesu výchovy a vzdělávání v místnostech Snoezelen
směřovat, jsou: • rozvoj vnímání, emocionality, poznávání, komunikace
a také motoriky; • rozvoj seberegulace a harmonizace osobnosti jedince; •
změny v pozornosti a koncentraci dítěte; • snížení agresivního
i autoagresivního chování jedince; • posilování rovnováhy mezi
uvolněním a aktivací jedince; • pozitivní socializace a integrace
v sociálních strukturách (Filatova, Janků in Hromková, 2015).
V posledních letech se mnoho vědců z oblasti neurologických věd
zaměřilo na studium neuroplasticity mozku. Jejich zjištění jsou dle
Filatove šokující. Snoezelen terapie je nyní vnímána jako vědecký
koncept, jež zlepšuje zdravotní stav jedinců. Vědci dokázali těmito zcela
novými pohledy na fungování mozku a smyslů člověka povýšit na úroveň
vysoce specializované terapie (Filatova, online ). Jedna z hlavních idejí
konceptu Snoezelen zní: „nic se nemusí – vše je dovoleno“ (Janků in
Hromková, 2015).

Čerpáno z diplomové práce Hudba a tanec u osob s poruchou
autistického spektra – Barbora Hromková, 2015. Dostupné z: http://www.snoezelen-mse.cz/

PROJEKT SNOEZELEN ODSTARTOVAL

Na začátku stála pouhá myšlenka. Myšlenka chtít pro děti z naší
školky více. S kolegyní Bc. Darinou Berger jsme se rozhodly vypracovat
projekt multisenzorického koutku v naší třídě Rybiček a současně
doplnit relaxační místnost v suterénu o další pomůcky a stimuly tak,
aby splňovala náročné požadavky na Snoezelen prostředí. V říjnu roku
2015 Bc. Darina Berger absolvovala v Praze na neurorehabilitační klinice
Axon seminář zaměřený na senzorickou integraci . V listopadu jsem se
zúčastnila odborného školení i já, zvolila jsem dvoudenní kurz Snoezelen
v teorii a praxi – základní pojetí moderního interaktivního
multismyslového konceptu, který pořádala ASNOEZ – Asociace konceptu
Snoezelen České republiky. Kurzy prohloubily naše znalosti a zájem o danou
problematiku, proto jsme začaly zpracovávat plán na vytvoření Snoezelen
prostředí i u nás v mateřské škole. Ve středu 6. ledna 2016 jsme
spolu navštívily občanské sdružení Bazalsnuz, jehož součástí je
i kreativní dílna Maxim-ZDR , kde se vyrábí kompenzační a jiné pomůcky
pro jedince s různými handicapy. Vše jsme si prohlédly a vyzkoušely.
S jejich odborníky jsme se dohodly na dalším postupu – odevzdání
našeho plánu a sjednání další osobní schůzky, během níž si
prohlédnou prostorové uspořádání daných místností. V případě, že
se domluvíme na vypracování konkrétního projektu, můžeme jen doufat, že
dostaneme dotaci a vše zrealizujeme. Už teď se těšíme.

Mgr. Barbora Hromková