Co může stát za nežádoucím chováním žáků s poruchami autistického spektra v běžných základních školách Za problémové či nežádoucí chování žáků s PAS mohou stát příčiny vycházející zejména ze dvou oblastí. První přímo vyplývá z diagnózy PAS a patří do ní např.:
Zvýšená unavitelnost – s rostoucí únavou se snižuje kognitivní kapacita, paměťové funkce a celkově se zpomaluje proces vnímání. Pro okolí, které o diagnóze neví, anebo o ní má pouze povšechné, neurčité informace, může být tento jev obtížně pochopitelný.
Tlak na výkon – mnoho žáků s PAS velmi obtížně snáší výkonové zaměření, ať je iniciováno rodičem nebo pedagogem.
Sociální interakce – ať dítě chce nebo ne, je pevnou součástí kolektivu, z něhož není možné se zcela separovat. Někteří pedagogové navíc promítají vzájemnou kooperaci a schopnost fungování ve skupině také do obsahu svých hodin, např. ve formě skupinových prací nebo projektů. Pro většinu klientů se jedná o velmi náročný úkol.
Snaha zakrýt symptomatiku PAS nebo přidružených psychických poruch – je zřejmé, že permanentní přizpůsobování se kolektivu si vybírá daň v podobě přibývající vyčerpanosti a únavy. Tento jev je obzvláště náročný především pro dívky s diagnózou, pro něž je úspěšné ukrývání alfou a omegou pobytu ve skupině.
Změny – největším nepřítelem a spolehlivým strůjcem okamžité nepohody jsou z terapeutického hlediska jednoznačně náhlé, neplánované změny či jiná narušení stanoveného harmonogramu a režimu dne.
Šikana – pomyslným negativním vítězem z hlediska prožívané nepohody žáků s PAS v prostředí základních a středních škol je jednoznačně šikana. Faktem je, že se šikanou se na základní škole setkalo až 90 % žáků s PAS.Problémové chování dětí s PAS ale ovlivňují také příčiny spojené se speciálně pedagogickou oblastí, jako je například zpochybňování diagnózy PAS či její zlehčování ze stran pedagogů, nedodržování doporučení stanovených SPC a další.
Přečtěte si více v novém článku na AutismPort.cz! https://autismport.cz/…/priciny-ktere-mohou-stat-za…